Τετάρτη, 12 Σεπτεμβρίου 2018 12:48

Βιωματικό σεμινάριο στις Βασικές Αρχές της Κρητικής Διατροφής

Το θαύμα της Κρητικής διατροφής του ΄60: ελάτε να το βιώσουμε!

To πιο σημαντικό στοιχείο καταπολέμησης της παγκόσμιας παχυσαρκίας (globesity από το global obesity) είναι να κατανοήσουμε βαθιά τη φιλοσοφία της Κρητικής διατροφής. Με αυτή όλες οι αρνητικές διατροφικές συνήθειες θα κοπούν όπως θα αναφερθεί παρακάτω.

Πως έχει καταξιωθεί;

Η Κρητική διατροφή έχει πάρει παγκόσμια καταξίωση. Είναι ευρέως γνωστό ότι αποτελεί ένα διαχρονικό πρότυπο που προάγει την υγεία του σύγχρονου ανθρώπου. Αυτό αποδείχτηκε περίτρανα από τις  μελέτες του Ιδρύματος Rockfeller των Ηνωμένων Πολιτειών (1948), των 7 Χωρών (1960-2010) και της Lyon Heart της Γαλλίας (1992).Όμως η μεγάλη  ιδέα προσέκρουσε στον τοίχο της παγκοσμιοποίησης και μετονομάστηκε σε μεσογειακή διατροφή, όρος που κατέκτησε ακόμη και αυτή την εγχώρια επιστημονική και οικονομική κοινότητα.

Ποια είναι τα κρητικά προϊόντα που την απογειώνουν;

Το πιο σημαντικό αναγνωρισμένο μυστικό της Κρητικής διατροφής είναι το εξαιρετικά παρθένο ελαιόλαδο για το οποίο δε χρειάζεται να πούμε πολλά. Ο Κρητικός ούτε λίγο ούτε πολύ καταναλώνει περίπου 35 κιλά το χρόνο με την υπόλοιπη Ελλάδα περίπου 17 και την Ιταλία 11. Όμως  τρόφιμα φυτικής προέλευσης περιλαμβάνουν αφθονία φρούτων με τα πορτοκάλια, τα μανταρίνια, τα καρπούζια, τα σταφύλια, τις μπανάνες, τα ρόγδια, τα δέσπολα κ.ά.  Επιπρόσθετα τα λαχανικά και τα ενδημικά άγρια χόρτα που έχουν χαρακτηριστεί ως άυλος πολιτιστική κληρονομιά της Ελλάδας κατέχουν μια εξέχουσα θέση στην Κρητική διατροφή. Το πιο σημαντικό από αυτούς τους πράσινους θησαυρούς είναι το σταμναγκάθι που συλλέγεται και καλλιεργείται στην άγια Κρητική γη. Αν τα δύο προηγούμενα «τσιγκλάνε» την διατροφική οσμή τα όσπρια που παραδόξως ανήκουν στην ομάδα του κρέατος έρχονται να συμπληρώσουν στα προηγούμενα τη φυτική πρωτεΐνη. Τα δημητριακά της παραδοσιακής ολική άλεσης δίνουν το «μαύρο» ψωμί και τα τραγανά παξιμάδια.

Το κρέας έχει σχετική μικρή θέση σε αυτή την κρητική διατροφική παλέτα που δεν υστερεί όμως σε ποικιλία, όπως χοιρινό, κατσίκι, κουνέλι και κοτόπουλο. Από το γάλα και τα γαλακτοκομικά κυρίαρχη θέση έχει το κατσικίσιο γάλα, από το οποίο παρασκευάζεται πληθώρα τυριών και άλλων προϊόντων. Άλλη επιλογή! Τα ψάρια και τα θαλασσινά; Μα τα ψάρια έπρεπε να καταναλωθούν φρέσκα μιας και δεν υπήρχαν ψυγεία. Για αυτό εξέχουσα θέση είχε ο  παστός μπακαλιάρος.

Και άλλα πολλά όμως τρόφιμα έρχονται να συνδράμουν στην κρητική διατροφική πολυφωνία: μέλι, αρωματικά, άγρια μανιτάρια, ελιές, ξηροί καρποί, και σαλιγκάρια. Επίσης απολαμβάνουμε αποξηραμένα φρούτα με αρχηγό τις σταφίδες. Το πολυφαινολικό κρασί συνοδεύει κάθε πιάτο ενώ η μάζωξη στο καφενείο προϊδεάζει για ένα καραφάκι αγχολυτική ρακί. Είναι σημαντικό να σημειώσουμε ότι τυριά, ελαιόλαδα, κρασιά, πορτοκάλια και άλλα έχουν λάβει διεθνή πιστοποιητικά προϊόντων προστατευμένης ονομασίας προέλευσης.

Τι ρόλο παίζει η Κρητική παραδοσιακή κουζίνα;

Μα πως είναι δυνατόν με αυτή την βρωματολογική πανδαισία να μην εντυπωσιάζουν οι μαγειρικοί ακροβατισμοί. Τι να πούμε για αυτόν το γευστικό και υγιεινό πλουραλισμό. Θα αναφερθούμε μόνο στα χόρτα: Τσιγαριαστά, χορτόπιτες τηγανιτές, χορτόπιτες ψητές, βραστά, αυγολέμονο, ωμά, ομελέτα, γιαχνί ίσως κ.ά

Ποια είναι η διατροφικής της αξία;

Σε αυτό το πρώτο ραντεβού με την Κρητική διατροφή δε θα υπεισέρθουμε σε διατροφικές λεπτομέρειες. Σκόρπιες σκέψεις αποτελούν ο συνεργιστικός, υγιεινός  και ολιστικός συνδυασμός των παραπάνω τροφίμων, τα μονοακόρεστα και τα ω-3 «καλά» λιπαρά, οι φυτικές ίνες, τα πολλά αντιοξειδωτικά όπως οι πολυφαινόλες, τα πρωτεϊνούχα κρέατα, γάλατα, αυγά και όσπρια, βιταμίνες (φυλλικό οξύ, B12) και μέταλλα όπως το σελήνιο και σίδηρος. Τέλος να σημειωθεί η λιπαρή ημερήσια θερμιδική πρόσληψη ανέρχεται μέχρι και 40% με τις παγκόσμιες συστάσεις στα 25-30%.

Ποιο είναι το ετήσιο ορθόδοξο διατροφικό ημερολόγιο;

Παραπάνω από το 60% ακολουθούσαν το ορθόδοξο διατροφικό πρότυπο της νηστείας των 180-200 ημερών το χρόνο. Αυτό σύστηνε και δεν απαγόρευε την αποχή από τα ζωικά τρόφιμα κρέας, αυγά, ψάρι και γαλακτοκομικά. Μάλιστα ακολουθούσαν και την παράδοξη νηστεία ελαίου και οίνου, κοινώς «άλαδο» 2 φορές την εβδομάδα, Τετάρτη και Παρασκευή. Σημαντική επίσης ήταν η ολιγο- και λιτο- φαγία. Ακούστε και το πιο καταπληκτικό! Αυτές τις μέρες έχουμε και αποχή από τα junk food. Πάλι δε θα μακρηγορήσουμε γιατί η νηστεία είναι ήδη αναγνωρισμένη σε πολλά διεθνή περιοδικά, ιδιαίτερα από το εργαστήριο προληπτικής Ιατρικής του Πανεπιστημίου Κρήτης όπου ο Διακεκριμένος Καθηγητής Αντώνης Καφάτος τονίζει: «χριστιανική νηστεία και υγιεινή διατροφή είναι για τη μοντέρνα Ιατρική σχεδόν ταυτόσημες έννοιες».

Ποια η σχέση της Κρητικής διατροφής και τρόπου ζωής;

Την Κρητική διατροφή την ακολουθούσε άσκηση με 20 km ποδαρόδρομο τη μέρα και σκληρές αγροτικές εργασίες. Αυτές ακολουθούνταν από το «καφενείο» με τη ρακί, το τάβλι και την πρέφα. Πολλές εορτές από την ονομαστική έως τις μεγάλες ορθόδοξες συνδέονταν με την ημερήσια χαρά. Όμως είχαν και μεγάλη πνευματικότητα, με εκκλησιασμό και προσευχή. Και πολλά άλλα…

Γιατί να την ακολουθήσουμε;

Στην Κρητική διατροφή και τον τρόπο ζωής υπάρχει μια αρμονία που προσφέρει την ικανοποίηση όλων των εξωτερικών και εσωτερικών αισθήσεων αλλά και την προσδοκούσα υγεία. Πρέπει να ξεφύγουμε από τον κατακλυσμό με τα επεξεργασμένα τρόφιμα και το γρήγορο φαγητό και η Κρητική διατροφή μας είναι η πραγματική λύση.

Έλατε να τη βιώσουμε!

Σε αυτό το σεμινάριο θα:

  1. Υπολογιστούν εύκολα ο μεταβολισμός και άλλοι σωματομετρικοί δείκτες.
  2. Γίνει ξενάγηση στον κόσμο των κρητικών τροφίμων και του τρόπου ζωής των κρητικών.
  3. Γίνει βιωματική εκπαίδευση σύνταξης κρητικού διαιτολογίου ξεχωριστά από τον κάθε συμμετέχοντα.
  4. Ανταλλάξουμε με αγάπη συνταγές της κρητικής παραδοσιακής κουζίνας.
  5. Δημιουργήσουμε μαζί το κρητικό διατροφικό πουγκί που μας αποτρέπει από το σύγχρονο διατροφικό άθλημα: το delivery!

Πότε;

Δευτέρα 1 Οκτωβρίου 2018   17.00 – 21.15

Τετάρτη 3 Οκτωβρίου 2018    17.00 – 21.15  

Που;

ΚΕΚ Επιμελητηρίου, Ικάρου και Αρχιμήδους 1, Νέα Αλικαρνασσός

Κόστος;

90€

Ποιος;

Ιωάννης Τσαγκατάκης, διδάκτορας Χημείας, Προπαιδευτής Κρητικής Διατροφής

Επικοινωνία; 

Πληροφορίες στις Τεχνικές Σχολές του Επιμελητηρίου Ηρακλείου Κορωναίου 9, τηλ/νο 2810-302735 & 302730,Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε. από τις 09:00 έως 15:00 μ.μ. και αιτήσεις στην ιστοσελίδα: www.katartisi.gr

 

Σε αυτό το σεμινάριο θα:

  1. Υπολογιστούν εύκολα ο μεταβολισμός και άλλοι σωματομετρικοί δείκτες.
  2. Γίνει ξενάγηση στον κόσμο των κρητικών τροφίμων και του τρόπου ζωής των κρητικών.
  3. Γίνει βιωματική εκπαίδευση σύνταξης κρητικού διαιτολογίου ξεχωριστά από τον κάθε συμμετέχοντα.
  4. Ανταλλάξουμε με αγάπη συνταγές της κρητικής παραδοσιακής κουζίνας.
  5. Δημιουργήσουμε μαζί το κρητικό διατροφικό πουγκί που μας αποτρέπει από το σύγχρονο διατροφικό άθλημα: το delivery!

Πότε;

Δευτέρα 1 Οκτωβρίου 2018   17.00 – 21.15

Τετάρτη 3 Οκτωβρίου 2018    17.00 – 21.15  

Που;

ΚΕΚ Επιμελητηρίου, Ικάρου και Αρχιμήδους 1, Νέα Αλικαρνασσός

Κόστος;

90€

Ποιος;

Ιωάννης Τσαγκατάκης, διδάκτορας Χημείας, Προπαιδευτής Κρητικής Διατροφής

Κάντε αίτηση συμμετοχής τώρα!

Επικοινωνία; 

Πληροφορίες στις Τεχνικές Σχολές του Επιμελητηρίου Ηρακλείου Κορωναίου 9, τηλ/νο 2810-302735 & 302730,Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε. από τις 09:00 έως 15:00 μ.μ. και αιτήσεις στην ιστοσελίδα: www.katartisi.gr